دلایل هورمونی بی حسی سر انگشتان در بارداری

یکی از پرسش‌های متداول زنان باردار از متخصص زنان و زایمان و بارداری، بی حسی انگشتان در زنان باردار است. در زیر به بررسی برخی از عللی بی حسی انگشتان در دوران بارداری اشاره می‌گردد.

اختلالات هورمونی در زنان باردار

یکی از دلایل عمده سوزن سوزن شدن یا بی حسی انگشتان در دوران بارداری، هورمون ها هستند.
هورمون ریلکسین که در اواخر بارداری برای گشاد شدن و نرم شدن ورودی لگن ترشح می شود، باعث شل شدن سایر مفاصل نیز خواهد شد. با تحت فشار قرار گرفتن اعصاب در شانه ها و بازوها در پی این اتفاق، بی حسی در اندام ها رخ خواهد داد.
به علاوه، هورمون های بارداری در اوایل دوران حاملگی با احتباس آب در بدن زنان شده سبب تورم تونل کارپال و تحت فشار قرار گرفتن مسیری که از طریق آن اعصاب به مچ دست می رسند شده و در نتیجه انگشتان دست بی حس خواهند شد.

دلایل فیزیکی بی حس شدن انگشتان در بارداری

با این وجود این فقط هورمون ها نیستند که باعث بروز تغییراتی در بدن یک زن در دوران بارداری می شوند. همانطور که جنین در درون رحم رشد می کند، فشار و استرس زیادی در قسمت جلوی بدن مادر ایجاد شده و ستون فقرات او از پایین کمر به سمت جلو کشیده می شود.
این اتفاق وضعیت بدن را تحت تأثیر قرار داده و به علاوه ممکن است عضلات پشت و گردن را از تراز طبیعی خود خارج کند، که چنین شرایطی به نوبه خود بر گردن و شانه های مادر باردار اثرگذار خواهد بود. بر اساس یادداشت های دکتر پولیاکین، بی حسی در اعصاب و انگشتان می تواند در اثر تغییرات وضعیتی بدن ایجاد شود.

سندرم تونل کارپال و بی حسی انگشتان در زنان باردار

یکی از رایج ترین دلایل مورمور شدن و بی حسی انگشتان در بارداری زنان، سندرم تونل کارپال (Carpal Tunnel Syndrome (CTS)) است که در نتیجه تورم تونل کارپال رخ می دهد. تونل کارپال مجرایی لوله مانند در مچ دست است که اعصاب از آن عبور می کنند و تورم این تونل، سبب تحت فشار قرار گرفتن این اعصاب خواهد شد.

جهت جلوگیری از سندروم تونل کارپال موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر مجبورید مدام با دستان خود کار کنید، استراحت های مکرر داشته باشید.
  • در کارهایی که با دست انجام میدهید تنوع داشته باشید.
  • مطمئن شوید که در محل کار و در طول روز وضعیت بدنی خوبی دارید.

در نظر داشته باشید:

  • درد و بی حسی دست ها در دوران بارداری زمانی اتفاق می افتد که عصب مچ دست تحت فشار قرار می گیرد.
  • استفاده از آتل مچ دست، به خصوص در شب، می تواند به کاهش علائم کمک کند.
  • برای جلوگیری از سندرم تونل کارپال، از حرکات تکراری و وضعیت نامناسب دست و بازو خودداری کنید.
  • علائم معمولاً چند هفته پس از زایمان از بین می روند.
    بی حسی انگشتان در دوران بارداری-دکتر پریسا علمی متخصص و جراح زنان

    بی حسی انگشتان در دوران بارداری-دکتر پریسا علمی متخصص و جراح زنان

همچنین بخوانید:

خونریزی غیرطبیعی رحم (AUB)

آماده شدن برای بارداری

درک مشکلات باروری: موانع بارداری

سندرم تونل کارپال (CTS) در زنان باردار

Pregnancy: Pain and numbness in the hands

فشار خون پایین و بی حسی انگشتان در زنان باردار

فشار خون پایین می تواند عوارض زیادی برای فرد به دنبال داشته باشد، یکی از این عوارض کاهش جریان خون به اندام ها و همچنین اختلال در بازگشت خون از آن اندام ها درنتیجه بی حسی انگشتان در بارداری است.

وقتی یک اندام برای مدتی از جریان خون کافی در بافت ها محروم شود، اعصاب با احساس بی حسی و گزگز به این رخداد پاسخ می دهند و در چنین شرایطی سوزن سوزن شدن دست یک نتیجه بالقوه است. درست مانند همان وضعیتی که یک بازو یا پای فشرده شده “به خواب می رود”. مشت کردن دست ها و فشار دادن آنها و حرکت دادن بازوها می تواند به رفع گزگز دست ها ناشی از فشار خون پایین کمک کند.

در صورت نیاز به آزمایش و تعیین وقت ویزیت با دکتر پریسا علمی (جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی) با صفحه تماس با دکتر پریسا علمی مراجعه نمایید.