🌸قاعدگی نامنظم چیست؟

در قاعدگی نامنظم، شرایط قاعدگی از قبیل حجم خونریزی و مدت زمان خونریزی عادی است، اما قاعدگی در فواصل زمانی غیرمعمول، نامنظم و یا ترکیبی از هر دو رخ می دهد.
فاصله زمانی غیرمعمول یعنی 2 چرخه ی قاعدگی بیش از 35 روز یا کمتر از 21 روز با هم فاصله داشته باشند.

🌸قاعدگی نامنظم نشانه چیست و چه عواملی باعث بروز آن می شوند؟

استرس، مسافرت ، ورزش بیش از حد یا هر تغییر موقتی دیگر در روال عادی زندگی می تواند منجر به بی نظمی قاعدگی شود. عواملی مانند اختلالات تغذیه ای، کاهش یا افزایش وزن، سطح تیروئید خیلی زیاد یا خیلی پایین یا عدم تعادل هورمونی از جمله موارد مربوط به شروع، قطع یا فراموشی قرص ها یا چسب های ضدبارداری یا سایر مکمل های استروژن دار موجب بی نظمی دائمی قاعدگی می شوند.

قاعدگی نامنظم پریود نامنظم چیست دکتر پریسا علمی متخصص و جراح زنان خوب در تهران

🌸قاعدگی نامنظم در دوران شیردهی

احتمالا می دانید که بعد از زایمان مدتی طول می کشد تا هورمون های بدن شما به حالت قبل از بارداری بازگردد و قاعدگی شما مجددا شروع و تنظیم شود. حال اگر شیردهی داشته باشید، احتمال دیرتر تنظیم شدن قاعدگی (قاعدگی نامنظم) بیشتر بوده که علت اصلی آن هومون های شیردهی است. در نتیجه می توان گفت که قاعدگی نامنظم در شیردهی طبیعی بوده اما به معنای کم بودن احتمال بارداری شما نیست.

🌸چگونه می توانم به بی نظمی های قاعدگی پی ببرم؟

توجه به چرخه های قاعدگی با ثبت اولین روز دوره در تقویم یا نصب اپلیکیشن هایی که به این منظور طراحی شده است به مدت چند ماه، به شما کمک می کند تا به بی نظمی احتمالی قاعدگی خود پی ببرید. کنترل و ثبت تاریخهای قاعدگی در تشخیص و ارائه درمان مناسب به پزشک کمک خواهد کرد.

🌸قاعدگی نامنظم چگونه درمان می شود؟

اگر از قاعدگی نامنظم ناراحت هستید یا برای بارداری با مشکلاتی مواجه شده اید، برای رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید تا درمانهای لازم انجام گیرد.

همانطور که می دانید استرس شدید می تواند چرخه های قاعدگی را مختل سازد، بنابراین یکی از راه های درمان کاهش سطح استرس یا قطع تمرین های شدید است که می تواند مانع تخمک گذاری و قاعدگی منظم بشود.

بیشتر بخوانید:

اختلالات هورمونی در زنان

تبخال تناسلی در زنان

بی حسی انگشتان در زنان باردار

سندرم تونل کارپال (CTS) در زنان باردار

متخصص زنان و زایمان کیست؟

خونریزی غیرطبیعی رحم (AUB)