مسیر بارداری همیشه صاف نیست. سن، هورمون ها و سلامت سیستم تولید مثل شما می تواند موانعی برای بارداری ایجاد کند. به یاد داشته باشید که عوامل کاهش باروری برای هر یک از زوجین، مشترک و گاهی اوقات علت ناشناخته است. بنابراین، اگر دچار مشکل در بارداری هستید، سعی کنید از احساس گناه و یا سرزنش جلوگیری کنید. در عوض، چالش را به اشتراک بگذارید و از یکدیگر حمایت کنید.

افزایش سن

سن عامل مهمی در باروری زن است. به محض اینکه یک زن پا به سن می‌گذارد، کمیت و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابند. این امر در حدود 35 سالگی ظاهر می شود و پس از 40 سالگی سرعت می گیرد. اسپرم در طول زندگی مردان ساخته می‌شود؛ بنابراین سن یک عامل قابل توجه در باروری مردان نیست. با این حال، بسیاری از مشکلات اسپرم بدون توجه به سن مردان، میتواند به وجود آید.

مشکلات اسپرم

عوامل مربوط به سلامتی یا شیوه زندگی می‌توانند تعداد اسپرم را در انزال مردان کاهش دهند. حتی اگر تعداد اسپرم طبیعی باشد، مرد ممکن است اسپرم‌هایی تولید کند که به درستی عمل نکند؛ به عنوان مثال، اسپرم‌ها قادر به حرکت در دستگاه تولید مثل زن نباشند یا ممکن است آنها نتوانند تخمک را بارور کنند.

مشکلات تخمک گذاری

مشکلات تخمک گذاری یک علت شایع ناباروری است. در بعضی موارد، عدم تعادل هورمون ها می تواند مانع از بلوغ تخمک ها شود. مشکلات هورمون همچنین می توانند از آزادسازی تخمک ها توسط تخمدان ها جلوگیری کنند.

مشکلات لقاح

انسداد در دستگاه تناسلی مرد یا زن می تواند از لقاح جلوگیری کند؛ یا اسپرم ممکن است نتواند از بین رحم سرویکس شنا کند و یا حتی اگر اسپرم به تخمک برسد، ممکن است قادر به نفوذ به پوشش تخمک نباشد.

مشکلات جایگیری جنین (implantation)

پس از لقاح، یک جنین ممکن است قادر به جایگیری در رحم نباشد. این اغلب به علت مشکلات در پوشش رحم است. همچنین می تواند از مشکلات مربوط اندازه یا شکل رحم ناشی شود.


بیشتر بخوانید:

متخصص زنان و زایمان کیست؟

خدمات زنان و زایمان

مراقبت در دوران بارداری

آماده شدن برای بارداری

درک مشکلات باروری: موانع بارداری

بارداری: سوالات رایج

بارداری: تغییرات سه ماهه اول

بارداری: تغییرات سه ماهه دوم

بارداری: تغییرات سه ماهه سوم

آشنایی با رشته‌ی زنان و زایمان